Viata submarinului nu este usoara. Din punct de vedere istoric, aceste vase stau sub apa doar cateva zile, inainte de a reaparea pentru a schimba aerul viciat cu oxigen proaspat. Cu toate acestea, submarinele de astazi folosesc sisteme de oxigen pentru a permite calatorii de pana la 90 de zile fara sa iasa la supravata.

Sistemele de purificare a aerului sunt vitale pentru mentinerea vietii umane intr-un submarin. Sistemele elibereaza oxigen in functie de procentul din aer, sau in sistemele traditionale, oxigenul este eliberat periodic. Rulmentii sunt utilizati pentru a permite fluxul si distributia oxigenului de la ventilatoare in aceste sisteme, dupa eliberarea gazului din rezervoare sub presiune, generatoare sau canistre. Un rulment axial si mai multi rulmenti de diverse forme asigura alimentarea cu oxigent.

Ce ar putea cauza defectarea acestor rulmenti?

Rulmentii din aceste medii sunt adesea expusi la substante chimice dure si solventi. Daca se selecteaza materialul si lubrifierea incorecte pentru rulmenti, aceste medii pot deteriora grav rulmentul. SMB Bearings a finalizat recent un proiect de inlocuire a rulmentilor din sistemul de purificare a aerului unui submarin. Rulmentii anteriori lubrifiati incorect cu substanta nerezistenta chimic se vor strica. Din aceasta cauza, solventul din sistem elimina grasimea din rulment in timpul functionarii.

Ungerea incorecta poate sa nu provoace intotdeauna o defectiune catastrofala sau brusca a unui rulment. Cu toate acestea, ar putea face ca rulmentul sa reziste o fractiune din timpul necesar, din cauza deteriorarii cauzate de expunerea chimica.  De aceea, procesul de lubrifiere a rulmentilor este foarte importanta.

Inainte de a schimba lubrifiantul dintr-un rulment, selectarea materialului corect pentru rulment ar trebui sa fie considerata o prioritate. In medii ca acestea, rulmentii cu bile standard din otel sunt adesea suficienti, deoarece solventul nu este coroziv. Ca alternativa, unii aleg rulmenti din otel inoxidabil 440. Materialul este adesea selectat pentru utilizare in medii chimice blande, in timp ce rulmentii din otel inoxidabil 316 sau rulmentii ceramici sunt de obicei cea mai buna optiune pentru mediile agresive. Pentru aplicatii cu precizie redusa, rulmentii din plastic sunt, de asemenea, o optiune.

Rulmentii din rasina acetala sunt un tip de rulment din plastic care utilizeaza inele din rasina acetala si custi din nailon. Acestia sunt adesea dotati cu bile din otel inoxidabil 316 sau bile de sticla. Acesti rulmenti fac fata bine expunerii la alcool si cloruri, si au o rezistenta buna la acizi si baze. Rulmentii complet ceramici au proprietati excelente de rezistenta la coroziune si, datorita capacitatii lor de a functiona fara lubrifiere, sunt utilizati pe scara larga in mediile marine.

Pentru sistemul de purificare a aerului submarin, solutia a fost re-ungerea rulmentilor existenti cu un lubrifiant netoxic, rezistenta la substante chimice. Desi nu este foarte mediatizat, multi lubrifianti standard pentru rulmenti sunt incompatibile cu anumite substante chimice. Acest lucru este important nu numai pentru rulmentii din sistemele de purificare a aerului, ci si pentru orice echipament in care sunt prezente substante chimice dure. Acestea includ echipamente de curatare, echipamente de procesare chimica si sisteme de clor.